Στη Βρετανία αναμένεται να μεταφερθούν δεκάδες ασυνόδευτοι πρόσφυγες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, όπως αναφέρει η εφημερίδα «The Guardian». Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, μια ομάδα περίπου 60 παιδιών αναμένεται να ταξιδέψουν στη Βρετανία με βάση το σχέδιο που δημιουργήθηκε από τον Εργατικό Αλφ Νταμπς. Παρότι ο αριθμός αυτός δεν μοιάζει ιδιαίτερα μεγάλος εκ πρώτης όψης, σταδιακά αναμένεται να μεταφερθούν στη Βρετανία περί τα 3.000 προσφυγόπουλα που αυτή τη στιγμή ζουν στην αβεβαιότητα.

Την ίδια ώρα, όμως, η βρετανική εφημερίδα τονίζει ότι οι διαδικασίες δεν προχωρούν ιδιαίτερα γρήγορα. «Παρότι τα παιδιά πέρασαν χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχου και επιλέχθηκαν αυτή την περίοδο πέρσι, μέχρι στιγμής δεν έχουν μάθει τίποτα για τις αιτήσεις τους» γράφει η εφημερίδα, και συμπληρώνει: «Με οργανώσεις προσφύγων να εγείρουν φόβους για τη μοίρα των παιδιών αυτών, ο Νταμπς αναμένεται να φτάσει στην Αθήνα την Πέμπτη για να διερευνήσει το γεγονός γιατί δεν έχουν μεταφερθεί στη Βρετανία παιδιά-πρόσφυγες φέτος».

Υπολογίζεται ότι περίπου 90.000 προσφυγόπουλα ταξιδεύουν μόνα τους στην Ευρώπη, ενώ μόλις 200 έφτασαν πέρσι στη Βρετανία από τη Γαλλία. Η βρετανική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να φιλοξενήσει άλλα 280 αλλά οργανώσεις προστασίας παιδιών αναφέρουν ότι δεν έχει γίνει πραγματική πρόοδος από πέρσι, που κατατέθηκαν πριν από ένα χρόνο.

«Νομίζω ότι είναι ντροπή αυτή που συνέβη» είπε ο Νταμπς, παραδεχόμενος παράλληλα οι απογοητεύτηκε που το σχέδιό του επέτρεψε την μεταφορά μόλις 200 παιδιών. «Νομίζω ότι είναι ντροπιαστικό που δεν έχει συμβεί τίποτα» δήλωσε ο ίδιος, και συμπλήρωσε: «Και για τον μικρό αριθμό των που έχουν έρθει και που έχουν βρει ασφάλεια, είμαι και ενθουσιασμένος και φρικτά απογοητευμένος, δεδομένων των πολιτικών δεσμεύσεων ότι θα βοηθήσουν – δεσμεύσεις που τώρα δεν τιμούν».

Η Ελλάδα εξετάζει την ανταλλαγή 20 μικρών ομολόγων, για 4-5 νέα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τις οποίες επικαλείται το Reuters. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο ανταλλαγής ομολόγων, αντικαθιστώντας 20 ξεχωριστά ομόλογα, με ονομαστική αξία περίπου 32 δισ. ευρώ.

«Σχεδιάζουμε να προχωρήσουμε σε ορισμένες ενέργειες διαχείρισης χρέους, προκειμένου να βελτιώσουμε τη ρευστότητα και την εμπορευσιμότητα», δήλωσε στο Reuters υψηλόβαθμος αξιωματούχος της ελληνικής κυβέρνησης. Η κίνηση αυτή είναι ακόμη υπό συζήτηση και οι πηγές που επικαλείται το ειδησεογραφικό πρακτορείο δεν διευκρίνισαν πότε θα μπορούσε να γίνει. Πρόκειται για 20 ομόλογα τα οποία εκδόθηκαν το 2012, στο πλαίσιο του PSI, όταν ιδιώτες ομολογιούχοι δέχθηκαν «κούρεμα» 53,5%, αναφέρει ακόμη το Reuters.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ”μαξιλάρι” περίπου 12-14 δισ. ευρώ για τους πρώτους 9-12 μήνες μετά το τέλος του τρίτου προγράμματος», δήλωσε άλλος αξιωματούχος στο ειδησεογραφικό πρακτορείο. «Θα δείξει ότι είμαστε ικανοί να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες μας τουλάχιστον έως τα μέσα του 2019, σύμφωνα με ένα δυσμενές σενάριο», συμπλήρωσε.

Στο «μικροσκόπιο» των δανειστών θα παραμείνει για πολλά χρόνια η ελληνική οικονομία μετά την ολοκλήρωση του τρίτου μνημονίου, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Eurogroup Working Group (EWG) Τόμας Βίζερ. Μιλώντας στο insider.gr, ο κ. Βίζερ μπορεί να εκτιμά οτι, η Ελλάδα μπορεί να σταθεί στα πόδια της ωστόσο αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν επιπλέον μέτρα το 2019 και το 2020 ανάλογα με την πορεία του κρατικού προϋπολογισμού της Ελλάδας του επόμενου έτους. Επιπλέον ο κ. Βίζερ διευκρινίζει οτι, θα υπάρξει αυστηρή εποπτεία και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ
αποκλείει το ενδεχόμενο ενεργοποίησης γραμμής πίστωσης. Ακολουθεί η πλήρης συνέντευξη του Βίζερ στο insider:

Πυκνώνουν τελευταία οι φωνές, οι οποίες υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να εξέλθει των μνημονίων στο τέλος του τρέχοντος προγράμματος, τον Αύγουστο του 2018. Πώς ερμηνεύετε την στροφή αυτή στο ευρωπαϊκό αφήγημα για την Ελλάδα;

Έχουν εφαρμοστεί ήδη τρία προγράμματα σε διάστημα οκτώ ετών και η πολιτική βούληση στην Ελλάδα για να υπάρξει ένα ακόμη πρόγραμμα είναι στην πραγματικότητα μηδενική. Επίσης, τα υπόλοιπα μέλη της Ευρωζώνης προτιμούν το τρίτο να είναι και το τελευταίο πρόγραμμα στήριξης προς την Ελλάδα.

Είναι, όμως, οικονομικά εφικτό να τελειώσει το τρίτο πρόγραμμα χωρίς διάδοχη κατάσταση;

Η προοπτική εξόδου της Ελλάδας στις αγορές στο τέλος του προγράμματος αποτελεί έναν καθοριστικό παράγοντα για να προχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση στις μεταρρυθμίσεις, που απαιτούνται, για να σταθεί στα πόδια της μετά τον Αύγουστο του 2018. Αν γνωρίζεις, με άλλα λόγια, ότι το πρόγραμμα θα τελειώσει σε μερικούς μήνες, το κίνητρο είναι μεγάλο για να γίνουν οι μεταρρυθμίσεις. Επιπλέον, η προοπτική καθίσταται οικονομικώς εφικτή χάρη στις περιορισμένες για το προσεχές διάστημα χρηματοοικονομικές ανάγκες της ελληνικής κυβέρνησης. Η Ελλάδα χαίρει ήδη ενός εξαιρετικά ευεργετικού προγράμματος δανεισμού σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση παγκοσμίως, εκτός από το Βατικανό, με υπέρ εκτενείς ωριμάνσεις και περιόδους χάριτος, και με υπέρ χαμηλά επιτόκια. Απολαμβάνει μία χρηματοοικονομική νιρβάνα.

Παραμένει, όμως, ανοιχτό ακόμη το ερώτημα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.

Υπάρχει η συμφωνία του Eurogroup τον Ιούνιο του 2016 ότι στο τέλος μιας πετυχημένης ολοκλήρωσης του τρίτου προγράμματος, αν είναι απαραίτητο, θα ληφθούν αποφάσεις για ελάφρυνση χρέους. Η Ελλάδα χαίρει ήδη εξαιρετικά ευνοϊκών χρηματοοικονομικών συνθηκών. Το καλοκαίρι του 2018 θα γίνει μια ανάλυση και η απόφαση θα ληφθεί στην ολοκλήρωση του προγράμματος. Θα δούμε στο τέλος του προγράμματος αν χρειάζεται ελάφρυνση του χρέους.

Μια πετυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος απαιτεί, όμως, έγκαιρη ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Με δεδομένο ότι θα πρέπει να προχωρήσουν ενενήντα πέντε προαπαιτουμένα θεωρείτε ότι είναι εφικτή;

Τα περισσότερα προαπαιτούμενα αφορούν σε μέτρα, τα οποία έχουν ήδη συμφωνηθεί και νομοθετηθεί, είναι επομένως πλήρως εφικτό να ολοκληρωθεί η εφαρμογή των 95 δράσεων εντός του φθινοπώρου, κάτι στο οποίο συμφωνούν και ορισμένα μέλη της ελληνικής κυβέρνησης. Ο έλληνας πρωθυπουργός έχει δημιουργήσει, καταλαβαίνω, μία task force με στόχο την προώθηση των δράσεων. Ελπίζω να προεδρεύσει ο ίδιος της διακυβερνητικής αυτής ομάδας, ώστε να προχωρήσουν οι δράσεις και να γίνει εφικτή για συντονισμένη, επαρκή και βέλτιστη εφαρμογή του προγράμματος. Το πρόγραμμα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δράσεων, οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα αρκετών υπουργείων, της οικονομίας, της ενέργειας, των μεταφορών, της εργασίας. Οπότε χρειάζεται ευρύτερο συντονισμό.

Γνώστες της πορείας των ελληνικών προγραμμάτων εκτιμούν ότι είναι δύσκολο για την Ελλάδα να στηριχθεί πλήρως σε δανεισμό από τις αγορές μετά το τρίτο πρόγραμμα, εφόσον δεν υπάρξει σημαντική ελάφρυνση χρέους. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Ελπίζω τα οικονομικά στοιχεία της Ελλάδας να βελτιώνονται τους επόμενους δέκα μήνες, ενώ παράλληλα θα έχουμε πιο ξεκάθαρη εικόνα για την πορεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2018, η οποία είναι σημαντική για τα επόμενα δύο χρόνια, το 2019 και το 2020. Επιπλέον, ο τρόπος πρόσβασης της Ελλάδας στις αγορές θα είναι πιο ξεκάθαρος, καθώς ελπίζω και έχω εμπιστοσύνη ότι η Ελλάδα θα βγει επιτυχώς στις αγορές πολλές φορές μέχρι το τέλος του προγράμματος. Τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με την επιτυχή κατάληξη της επόμενης αξιολόγησης θα δώσουν ξεκάθαρα μηνύματα στους επενδυτές και τις διεθνείς αγορές ότι η Ελλάδα βρίσκεται στον δρόμο για να αποκτήσει πλήρη πρόσβαση στις αγορές και να διανύσει μια δημοσιονομικά ανεξάρτητη και αναπτυξιακή πορεία. Μία ελάφρυνση χρέους, όσο μεγάλη και να είναι, χωρίς όσα ανέφερα δεν θα έπειθε τις διεθνείς αγορές ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε ανοδική πορεία.

Ο κ. Ντάισελμπλουμ δήλωσε στο τέλος της πρόσφατης συνάντησης του Eurogroupαναφερόμενος στην Τρίτη αξιολόγηση ότι «θα πρέπει να υπάρξει πρόοδος σε μια σειρά θεμάτων». Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πιο κρίσιμα ζητήματα της αξιολόγησης;

Καταρχάς οι ιδιωτικοποιήσεις, όπου αρκετές υποθέσεις παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις, αν λάβουμε υπόψη ότι θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016. Θα πρέπει να κλείσει το χρονικό αυτό κενό, το οποίο συνδέεται με την επενδυτική διάθεση, αλλά και το επενδυτικό κλίμα στην Ελλάδα και το πώς το αντιλαμβάνονται οι επενδυτές. Επίσης, ο προϋπολογισμός του 2018 αποτελεί σημαντικό ζήτημα, καθώς και η εφαρμογή δράσεων, που αφορούν στον τραπεζικό τομέα. Αναφέρομαι στους εξωδικαστικούς διακανονισμούς, τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, την εξυγίανση των ισολογισμών των τραπεζών όσον αφορά στο χαρτοφυλάκιο των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Υπάρχουν ακόμη ανοιχτά θέματα στον τομέα της ενέργειας, τα οποία έχουν συμφωνηθεί και θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα.

Σε ποιες περιπτώσεις ιδιωτικοποιήσεων αναφέρεστε όταν λέτε ότι υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις;

Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Θα περιοριστώ σε ένα παράδειγμα, αυτό της επένδυσης του Ελληνικού, η οποία σέρνεται και σέρνεται. Ειδικότερα οι ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της αγοράς ακινήτων δεν έχουν προχωρήσει με ικανοποιητικούς ρυθμούς.

Πόσες αξιολογήσεις θα υπάρξουν μετά την τρίτη αξιολόγηση;

Η τρίτη αξιολόγηση θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Μετά την ολοκλήρωση αυτή απομένουν 18 προαπαιτούμενα, οπότε θα χρειαστεί μία ακόμη αξιολόγηση μέχρι τον Μάιο, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για να δοθούν οι κρίσιμες απαντήσεις ενόψει της ολοκλήρωσης του τρέχοντος προγράμματος εντός του Ιουνίου.

Πώς βλέπετε να διαγράφεται η «επόμενη ημέρα» για την Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος τον Αύγουστο του 2018;

Αν υπάρξει απόφαση για ελάφρυνση του χρέους, τότε θα πρέπει να εφαρμοστεί μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Κάποιες αποφάσεις θα εφαρμοστούν άμεσα, ενώ άλλες θα υλοποιούνται τμηματικά στο πέρασμα του χρόνου, όπως η μεταφορά των κερδών SMP και ANFA. Θα υπάρξει ακόμη ένα πλαίσιο πολιτικής, το οποίο μπορεί να ενεργοποιηθεί το 2019 και το 2020. Πρόκειται για ένα πλαίσιο, που δεν είχαμε στις περιπτώσεις άλλων κρατών υπό πρόγραμμα και συνδέεται με τις αποφάσεις, που λήφθηκαν για την ανάγκη νέων έκτακτων μέτρων εφόσον υπάρξει ανάγκη κατά τη διάρκεια των ετών 2019 και 2020. Μπορεί να δούμε νέα μέτρα, αλλά εξαρτάται από ποια σενάρια θα επαληθευτούν, οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις του ΔΝΤ ή οι πιο αισιόδοξες από την πλευρά των ευρωπαϊκών θεσμών και της ελληνικής κυβέρνησης. Υπάρχει ακόμη το πλαίσιο εποπτείας, που έχει εφαρμοστεί στα κράτη, που ήταν σε πρόγραμμα, όπως έγινε σε Ισπανία, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρο. Η Ελλάδα θα υπαχθεί σε ανάλογη εποπτεία μέχρι την αποπληρωμή του 75% των χρεών, αλλά ο βαθμός εποπτείας τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια θα είναι πιο έντονος σε σύγκριση, για παράδειγμα, με την Ιρλανδία.

Κατά την άποψή σας θα ενεργοποιηθεί γραμμή πίστωσης;

Δεν νομίζω ότι η ελληνική κυβέρνηση θα ζητήσει την ενεργοποίηση γραμμής πίστωσης, οπότε δεν θα υπάρξει τέτοιο ζήτημα. Η περίπτωση γραμμής πίστωσης θα αφορούσε στα επόμενα δύο χρόνια, αλλά το 2019 και 2020 η Ελλάδα δεν έχει σημαντικές λήξεις ομολόγων. Πέρα, όμως, από το ότι δεν νομίζω ότι η Ελλάδα θα ζητήσει γραμμή πίστωσης ούτε τα άλλα κράτη μέλη θα θελήσουν να συνεχιστεί η στήριξη της Ελλάδας. Θέλουν να κλείσουν το ζήτημα και μια γραμμή πίστωσης, ακόμη και προληπτική, είναι εργαλείο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) οπότε εκτιμώ ότι δεν θα υπάρξει συζήτηση γύρω από το ενδεχόμενο αυτό.

Ποια είναι η εκτίμησή σας όσον αφορά τη θέση του ΔΝΤ για τις ελληνικές τράπεζες ότι χρειάζεται νέα αξιολόγηση των στοιχείων ενεργητικού (AQR) και κεφαλαιακή ενίσχυση 10 δις. ευρώ;

Έχουμε ήδη κάνει σειρά ελέγχων των στοιχείων ενεργητικού των ελληνικών τραπεζών και δεν νομίζω ότι κάτι έχει αλλάξει. Θεωρώ περιττό έναν τέτοιο έλεγχο δεδομένης της εποπτείας από το SSM και την ευρωπαϊκή αρχή εποπτείας των τραπεζών. Δεν μπορεί να αποκλειστεί τίποτα, αλλά με όσους έχω μιλήσει θεωρούν ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα χαίρει σωστής εποπτείας. Αν θέλουμε να διατηρήσουμε τη θετική αυτή εικόνα μέχρι το τέλος του προγράμματος θα πρέπει η κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι το πλαίσιο μέτρων που έχει συμφωνηθεί στο πρόγραμμα και αφορούν στις τράπεζες θα εφαρμοστεί. Αναφέρομαι στους εξωδικαστικούς διακανονισμούς, τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, μέτρα, που κινητοποιούν τους οφειλέτες να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα. Τα μέτρα αυτά δεν αφορούν εφαρμογή από την πλευρά των τραπεζών, αλλά από την ελληνική κυβέρνηση. Αν προχωρήσουν τότε η εικόνα των ισολογισμών των τραπεζών θα είναι καλύτερη όσο καλή μπορεί να είναι δεδομένου του όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Η γενική εικόνα είναι κατ’ αρχήν θετική, εκτιμά το δημοσίευμα σημειώνει: «Δεν είναι παρά μία σταγόνα στον ωκεανό, αλλά η τάση έχει αναστραφεί: η εμπιστοσύνη προς τις ελληνικές τράπεζες αρχίζει να αποκαθίσταται. (…) Αλλά ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς: λόγω της κρίσης χρέους και των επακόλουθων φόβων για έξοδο από το ευρώ, οι ελληνικές τράπεζες είχαν απολέσει περισσότερα από 85 δισεκατομμύρια ευρώ στην περίοδο 2010-2016».

Ο Ν. Καραμούζης εμφανίζεται αισιόδοξος και εκτιμά ότι αποκαθίσταται και η εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών στις προοπτικές της οικονομίας. «Επενδύουν κυρίως στον τουρισμό, τη φαρμακευτική βιομηχανία, τα logistics και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» επισημαίνει, για να συμπληρώσει ότι «για την ελληνική οικονομία το κοινοτικό νόμισμα αποτελεί άγκυρα σταθερότητας». Ειδικότερα, για τις ελληνικές τράπεζες ο επικεφαλής της Eurobank δηλώνει ότι «η ρευστότητά τους έχει βελτιωθεί και τα δάνεια της ΕΚΤ δεν υπερβαίνουν πλέον τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ», ενώ προ διετίας είχαν φτάσει τα 87 δισεκατομμύρια.

Η γερμανική εφημερίδα τονίζει πάντως ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα είναι το υψηλό ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων. «Ξεπερνούν τα 100 δισ. ευρώ, επί συνόλου 195 δισ. που έχουν χορηγηθεί στον δημόσιο τομέα. Για τα επόμενα τρία χρόνια οι ελληνικές τράπεζες έχουν δεσμευθεί απέναντι στην ΕΚΤ να μειώσουν τα κόκκινα δάνεια κατά 40 δισ.» επισημαίνεται στο δημοσίευμα.

Στη μεγάλη τουριστική έκθεση που ξεκίνησε σήμερα στη Μόσχα με την επωνυμία «Όντιχ» (Διακοπές), η Ελληνίδα υπουργός Έλενα Κουντουρά υπογράφει με τη Ρωσίδα ομολογό της, Άλα Μανίλοβα, συμφωνία συνεργασίας των δυο χωρών κατά τη διάρκεια του κοινού τουριστικού έτους Ελλάδας-Ρωσίας που τίθεται σε ισχύ από την 1η Οκτωβρίου.

Το τουριστικό έτος μεταξύ των δύο χωρών θα ολοκληρωθεί στο τέλος Δεκεμβρίου του 2018. Στο 15μηνο αυτό πρόκειται να γίνουν δεκάδες εκδηλώσεις ανάμεσα στις δυο χώρες για την αμοιβαία προώθηση του τουριστικού προϊόντος με την ευρύτερη γνωριμία των πολιτισμών των δυο χωρών.

Πόσο δε μάλλον που πολλά πράγματα συνδέονται με τον αθλητισμό και ως γνωστό σε 13 πόλεις της Ρωσίας το επόμενο καλοκαίρι θα γίνουν οι αγώνες του παγκόσμιου πρωταθλήματος ποδοσφαίρου.

H γραμματέας της Κεντρικής Εκλογικής Επιτροπής Μάγια Γκρίνσινα, τόνισε ότι οι προεδρικές εκλογές στην Ρωσία θα διεξαχθούν στις 18 Μαρτίου του 2018, μιλώντας στο πρακτορείο TASS, με αφορμή ανακοίνωση που είχε κάνει το υπουργείο Απασχόλησης, η οποία αφορούσε τον ορισμό των επίσημων εορταστικών αργιών του επόμενου έτους. Νωρίτερα το υπουργείο Απασχόλησης είχε ανακοινώσει ότι ενέκρινε τις μεταφορές των αργιών για το 2018, και έτσι, η 8η Μαρτίου (Ημέρα της Γυναίκας-σ.σ.) θα είναι τετραήμερη αργία από τις 8 έως τις 11 Μαρτίου.

Αναφερόμενη σε αυτή την μεταφορά, η Μάγια Γκρίσινα δήλωσε ότι επειδή «η εβδομάδα 5-11 Μαρτίου περιλαμβάνει μία ημέρα εορτής, καθιστούμε σε όλους σαφές ότι οι προεδρικές εκλογές θα διεξαχθούν στις 18 Μαρτίου». Με βάση την ρωσική νομοθεσία το Συμβούλιο της Ομοσπονδίας, άνω σώμα του ρωσικού κοινοβουλίου, ορίζει την διεξαγωγή των προεδρικών εκλογών, όχι νωρίτερα από 100 ημέρες και όχι αργότερα από 90 ημέρες πριν την ημέρα διεξαγωγής της ψηφοφορίας, ενώ ως ημέρα εκλογών ορίζεται η δεύτερη Κυριακή του μήνα, κατά τον οποίο είχαν διεξαχθεί οι προηγούμενες προεδρικές εκλογές, δηλαδή τον μήνα Μάρτιο.

Πριν το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους, ο νόμος προέβλεπε, ότι σε περίπτωση που η Κυριακή κατά την οποία πρέπει να διεξαχθούν οι προεδρικές εκλογές συμπίπτει με επίσημη αργία ή την επόμενη της επίσημης αργίας, είτε η Κυριακή έχει ορισθεί ως εργάσιμη, οι εκλογές διεξάγονται την προηγούμενη Κυριακή. Έτσι το 2012 εξαιτίας της μεταφοράς των αργιών της 8ης Μαρτίου, η δεύτερη Κυριακή του μήνα ήταν εργάσιμη και η διεξαγωγή της ψηφοφορίας έγινε την πρώτη Κυριακή στις 4 Μαρτίου. Ωστόσο εφέτος, με βάση τις τροπολογίες που έγιναν στην εκλογική νομοθεσία και με αφετηρία το επίσημο εορτολόγιο όπως έχει ορισθεί, οι προεδρικές εκλογές στην Ρωσία πρέπει να διεξαχθούν στις 18 Μαρτίου του 2018, που είναι η επέτειος από την προσάρτηση της ουκρανικής χερσονήσου της Κριμαίας από την Ρωσία, προσάρτηση που δεν έχει αναγνωριστεί από τη διεθνή κοινότητα.

Αισιοδοξία εξέφρασε ο Πιερ Μοσκοβισί, σε ό,τι αφορά το τρέχον πρόγραμμα για την Ελλάδα, τόνισε όμως την ανάγκη για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων.

«Η Ελλάδα πρέπει να εκπληρώσει μεταρρυθμίσεις. Τώρα είμαι αισιόδοξος. Θα μπορέσει να επιστρέψει στις αγορές όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα», είπε ακόμη ο Ευρωπαίος Επίτροπος, μιλώντας σε εκδήλωση του ινστιτούτου Brookings. «Θα ολοκληρωθεί το τρίτο πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018. Δεν θέλουμε τέταρτο», ανέφερε επίσης.

Ο Μοσκοβισί τόνισε ακόμη την ανάγκη να συνεχιστεί η συμμετοχή του ΔΝΤ. «Το Ταμείο είναι ένας σημαντικός εταίρος και πρέπει να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα», σημείωσε.

Στο χέρι της Αθήνας είναι η ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του προγράμματος έως τα τέλη του χρόνου, ήταν το μήνυμα που έστειλε ο Βάλντις Ντομπρόβσκις. Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, σε συνέντευξη στον ΣΚΑΪ, ξεκαθάρισε ότι δεν ήταν απαίτηση των δανειστών η αύξηση της φορολογίας στη χώρα μας, αλλά μία επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης. «Πρώτα από όλα, συζητήσαμε εκτενώς με τις ελληνικές αρχές τη σύνθεση των μέτρων, το ύψος φορολογικών αυξήσεων, το ύψος των δαπανών. Και ήταν επιλογή της κυβέρνησης να επικεντρωθεί αισθητά στην αύξηση των φόρων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ευρωπαίος αξιωματούχος.

Αναφερόμενος στο κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης και την επιθυμία των δανειστών να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου, τόνισε ότι αυτό θα καθοριστεί από το αν η ελληνική πλευρά εφαρμόσει τα απαραίτητα μέτρα. «Οπως ξέρετε υπάρχουν 95 προαπαιτούμενα για να ολοκληρωθούν και πολλά από αυτά αφορούν τη εφαρμογή μέτρων που έχουν ήδη ψηφιστεί. Το ιδανικό χρονοδιάγραμμα θα είναι να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου. Αυτό που θα το καθορίσει είναι η πρόοδος της ελληνικής πλευράς στην εφαρμογή των απαραίτητων μέτρων», απάντησε σε σχετική ερώτηση.

Τέλος, όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τις δηλώσεις του Ευκλείδη Τσακαλώτο έπειτα από το Eurogroup, περί «καθαρής εξόδου» από τα μνημόνια, ο Ντομπρόβσκις σημείωσε ότι αυτή η συζήτηση είναι λίγο πρώιμη. «Εχουμε ακόμη μπροστά μας τρίτη αξιολόγηση. Πρώτα θα εστίαζα στην προετοιμασία των προϋπολογισμών των επόμενων ετών διασφαλίζοντας ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει στο 3,5% του ΑΕΠ», συμπλήρωσε.

Στην εκτίμηση ότι χωρίς τη βοήθεια του ESM, χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Ελλάδα, θα είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν το ευρώ, προχώρησε ο επικεφαλής του Eυρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξή του στην Εσθονική οικονομική εφημερίδα «Äripäev».

Όπως είπε, ο ESM αποτελεί μια καλή επένδυση για τα μέλη της ζώνης του ευρώ. «Όλα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης επωφελούνται από το ευρώ και τη σταθερότητά του». Ο επικεφαλής του Eυρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, ανέφερε ότι γνωρίζουμε ότι η επόμενη κρίση θα συμβεί τελικά, αλλά, όπως είπε «είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι σήμερα από ό, τι πριν από 8-9 χρόνια».

Τόνισε ότι πρέπει να ολοκληρωθεί η τραπεζική ένωση, ενώ σημείωσε ότι είναι σημαντικό ερώτημα το εάν χρειάζεται η Ευρώπη ένα κοινό προϋπολογισμό, την δημιουργία ενός υπουργού ποινικών υποθέσεων και την εξέλιξη του ESM σε ένα Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο. «Νομίζω ότι είναι πιο σημαντικό να συμφωνήσουμε πρώτα στην ουσία και στη συνέχεια να σκεφτούμε τα θεσμικά όργανα», ανέφερε.

Τρόπους να κάνουν τα όνειρα τους πραγματικότητα, ξεκινώντας από ένα ανώτατο εκπαιδευτικό Ίδρυμα που θα τους παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις για μια επιτυχημένη επαγγελματική πορεία, αναζητούν χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο, μετά την αποφοίτησή τους από το σχολείο. Άλλωστε η εισαγωγή σε μια σχολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί το πρώτο και βασικό βήμα την περίοδο της ενηλικίωσης και μετάβασης στον κόσμο της αγοράς εργασίας.

Στην Ελλάδα του 2017 όμως, αυτό το «επόμενο βήμα» δεν είναι το ίδιο εύκολο για όλους τους νέους, εν δυνάμει προπτυχιακούς φοιτητές. Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια σημαντική μερίδα των ελληνικών οικογενειών, βάζουν συχνά αστερίσκους στις προϋποθέσεις για τη μεταλυκειακή τους εκπαίδευση. Ίδια η αιτία και για όσους ολοκλήρωσαν τον πρώτο κύκλο σπουδών και επιθυμούν να εξειδικευθούν με μεταπτυχιακές σπουδές σε ένα συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, αλλά δεν μπορούν.

Και κάπου εδώ εμφανίζεται ο θεσμός της υποτροφίας. Πολλοί θεωρούν το κράτος τον μοναδικό φορέα δωρεάν εκπαίδευσης. Η πραγματικότητα ωστόσο είναι διαφορετική. Κληροδοτήματα, ιδρύματα και διεθνείς οργανισμοί έχουν τη δική τους συμμετοχή σε αυτό που καλείται δωρεάν παιδεία (τριτοβάθμια και τη μεταπτυχιακή εκπαίδευση). Ως εκ τούτου χιλιάδες υποτροφίες δίδονται κάθε χρόνο σε προπτυχιακούς φοιτητές από ιδιωτικούς φορείς, με τις καλές ακαδημαϊκές επιδόσεις, την οικονομική κατάσταση αλλά και τον επιστημονικό τομέα στον οποίο θέλει ο υποψήφιος να εντρυφήσει, να βρίσκονται μεταξύ των βασικών παραγόντων στην απονομή τους.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ταμείου Υποτροφιών και Οικονομικής Ενίσχυσης του BCA που προσφέρει κάθε χρόνο οικονομική ενίσχυση σε υποψήφιους που επιθυμούν να σπουδάσουν αλλά αντιμετωπίζουν δυσκολία στη καταβολή των διδάκτρων. Πρόκειται για 55 μεγάλες εταιρίες και επιχειρήσεις της ελληνικής αγοράς, που συνδράμουν και στέκουν αρωγοί του Ταμείου Υποτροφιών του Κολλεγίου BCA, στηρίζοντας τη θέση ότι «η σημερινή οικονομική δυσχέρεια δε θα πρέπει να αποτελεί σε καμία περίπτωση εμπόδιο για τους νέους και τις νέες που έχουν το ταλέντο και τη θέληση να σπουδάσουν και να διακριθούν».

Το Ταμείο Υποτροφιών και Οικονομικής Ενίσχυσης του Οικονομικού Κολλεγίου, κάθε ακαδημαϊκό έτος, με γνώμονα τις ανάγκες της αγοράς, προκηρύσσει προγράμματα χρηματοδότησης σπουδών τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Για το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 η κατάθεση αίτησης Οικονομικής Ενίσχυσης σε υποψήφιους που επιθυμούν να σπουδάσουν αλλά αντιμετωπίζουν δυσκολία γίνεται εδώ